The Chinese Way - Reisverslag uit Peking, China van Mieke Ad - WaarBenJij.nu The Chinese Way - Reisverslag uit Peking, China van Mieke Ad - WaarBenJij.nu

The Chinese Way

Blijf op de hoogte en volg Mieke

27 Juli 2012 | China, Peking

Nu het in Nederland eindelijk een beetje zomert, hebben wij wat dagen met regen, onbestendig, af en toe een korte, soms een lange bui, maar met de temperatuur blijven we boven die in Nederland uitsteken. Rode bliksem zien jullie daar trouwens ook niet, hier wel.
Voordat het zo wisselvallig werd zijn we er nog diverse malen op uit geweest. En als je onderweg bent kom je nog al eens wat tegen. Door de bevolking wordt overal en altijd gewerkt.
En waar gehakt wordt vallen spaanders.
Je leert in ieder geval hoe de Chinezen een wegafsluiting aangeven ,een eenzaam oranje pilonnetje ,zo'n tweehonderd meter voor een opgeworpen dam van stenen en zand dwars over de weg, maar voor een scooter is er dan altijd wel de mogelijkheid om er ergens overheen te komen.
Vervolgens lijkt er niets aan de hand totdat een poos later het wegdek je nat en oranje toestraalt omdat er nat stro op de weg ligt, waar kan dat nou goed voor zijn? Het wordt er alleen maar heel glibberig en vies van! Geen voeten aan de grond dus! Het enige effect dat dat heeft zou een heuse glijpartij zijn.
Gelukkig wordt de weg weer normaal na zo'n vier tot vijfhonderd meter? ( ruwe schatting)
Maar dat is slechts twee honderd meter ( vrij nauwkeurige schatting) het geval, want de oorzaak van al dat gedoe op de weg wordt zichtbaar: een ploeg wegwerkers, die beton aan het aanbrengen zijn!
O, zo zit dat dus...... Vandaar dat eenzame pilonnetje, vandaar de dam, vandaar al dat natte stro.....ze zijn hier op zijn Chinees een weg aan het verbeteren!
Hier houden de alternatieven op en zit er dus niets anders op dan in omgekeerde volgorde de hindernissen te nemen die de ijverige chinese wegwerkers zo zorgvuldig aangebracht hebben om aan te geven dat er geen doorgang mogelijk is.
Hoedt u dus voor eenzame oranje piionnetjes op de weg!
We leren ook hier in het dorp veel over de manier waarop in China huizen gebouwd worden. Rondom zijn ze bezig met huizen van 4,5,6 verdiepingen. Het bouwen van muren zijn ze duidelijk ook nog niet verleerd. Degene die het kan betalen laat een betonwagen komen, anders huur je een ploeg in die dat met de hand doet! Op de bouwplaats verschijnen dan zo'n 6 /7 Chinezen, waaronder in dit geval 1 vrouw.
Er wordt zand, een berg stenen, metselzand en water in emmers aangedragen en met schoppen handmatig gemengd en geschept, gemengd en geschept totdat het de gewenste samenstelling heeft.
Zo kunnen ze bezig zijn tot het werk geklaard is of totdat het donker wordt. De restanten blijven achter op het wegdek, waar het alleen maar steviger van wordt, zij het wat minder vlak.
Vallen er gaten of verzakkingen in de weg dan wordt dat door de veroorzakers wel keurig gerepareerd.
Dankzij de regenbui van de afgelopen uren heb ik dit verslag geschreven, foto's plaatsen lukte nog niet door het instabiele net.
Ook dankzij de regen heb ik bij angry birds rio bij bijna alle spelletjes 3 sterren gehaald! Weet iemand hoe ik aan de veren kan komen? Bij de space versie doken ze spontaan op, maar bij rio heb ik ze nog niet gezien.
Op dagen als deze kun je heerlijk luieren, lezen, gamen of een extra tukje doen! Het ultieme vakantiegevoel hebben we wel te pakken!
Genieten jullie in Holland nog even van het mooie weer, hier is het inmiddels ook weer droog. Tot later.

• 27 Juli 2012 - 09:31

Jac En Jose:

Je blijft je verbazen.Wat een leuk en verrassend land.
    Zo te lezen zijn jullie het nog niet beu!!!
    Geniet en verbaas je nog maar even.
    groetjes van ons .

• 27 Juli 2012 - 10:23

Elles:

Hoi ,
    Zo to lezen maken jullie weer van alles mee. Over wegreparatie kunnen wij ook meepraten, en wel in een tunnel.grote gaten in het wegdek waar we doorheen moesten met ons busje..
    Je maakt daar van alles mee.
    Maar ik geniet iedere keer weer van je verslag en ik waan me weer even in China.
    En je padje heb je niet voor niets meegenomen.
    Wij zitten nu nog lekker buiten maar morgen is dat weer afgelopen..
    Geniet ze en groetjes aan de rest...

• 28 Juli 2012 - 11:14

Piet En Loes:

Pas maar op dat je niet een keer met scooter en al vast komt te zitten in de beton ! Leuk hoor, je maakt zo nog eens wat mee; geen machines maar handwerk, waar zie je dat nog? Daar dus. Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben.